احادیث زیبا در مورد فضیلت ماه رجب از امامان و پیامبران

0

فضیلت ماه رجب : رَجَب یا رَجَب المُرَجَّب هفتمین ماه از ماه‌های قمری و نخستین ماه از ماه‌های حرام است. بر انجام حج عمره، روزه‌ و عبادت در این ماه تأکید شده است.

از پیامبر(ص) نقل است: “رجب ماه خداست، شعبان ماه من است و رمضان ماه مردم من است.” هم‌چنین: “هرکس یک روز در ماه رجب روزه بگیرد مانند آن است که یک ماه روزه گرفته است.” نخستین شب جمعه ماه رجب را لیله الرغائب می‌گویند و اعمال و آدابی برای آن در روایات آمده است. سنت اعتکاف در روزهای ۱۳ تا ۱۵ این ماه، که به ایام البیض معروفند، انجام می‌شود.

مهم‌ترین واقعه تاریخی ماه رجب بعثت پیامبر اسلام(ص) است. تولد امام علی(ع)، امام باقر(ع) و امام جواد(ع) و نیز شهادت امام هادی(ع) و امام کاظم(ع) از دیگر مناسبت‌های این ماه است.

بر زیارت معصومین به خصوص زیارت امام حسین(ع) در اول و وسط ماه(که به سبب غفلت مردم از فضیلت آن غفیله نام گرفته است) و نیز زیارت امام رضا(ع) و خواندن دعای یا من ارجوه در ماه رجب تاکید شده است.

در این مطلب سعی کردیم فضیلت ماه رجب را در احادیث و روایات برایتان جمع آوری کنیم که در ادامه مطلب میتوانید آنها را بخوانید

 احادیث در مورد فضیلت ماه رجب

حدیث قدسی:

ماه (رجب)، ماه من، بنده، بنده من، و رحمت، رحمت من است.

هر که در این ماه مرا بخواند، اجابتش کنم و هر که حاجت آورَد، عطایش کنم.

حلول ماه مبارک رجب، مبارک باد.

—————————————–

حدیث قدسى:

ماه رجب را ریسمانى میان خود و بندگانم قرار داده ‏ام.

هر کس به آن چنگ زند، به وصال من رسد.

حلول ماه مبارک رجب، مبارک باد.

احادیث در مورد فضیلت ماه رجب

حدیث زیبا در مورد فضیلت ماه رجب

 

پیامبر اکرم (صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله):

رجب ماه بارش رحمت الهی است.

خداوند در این ماه رحمت خود را بربندگانش فرو مى‏ریزد

حلول ماه مبارک رجب، مبارک

—————————————–

پیامبر اکرم (صل الله‏ علیه‏ و‏آله):

در بهشت قصرى است که جز روزه داران ماه رجب وارد آن نمى‏شوند.

حلول ماه مبارک رجب، مبارک باد.

احادیث در مورد فضیلت ماه رجب

امام موسی کاظم علیه السلام درمورد ماه رجب فرمودند :
رجب نهر فى الجنه اشد بیاضا من اللبن و احلى من العسل فمن صام یوما من رجب سقاه الله من ذلک النهر.
رجب نام نهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند از آن نهر به او مى ‏نوشاند.

—————————————–

حدیثی از امام موسی امام کاظم علیه السلام در مورد ماه رجب:

رَجَبٌ شَهرٌ عَظیمٌ یُضاعِفُ اللّه ُ فیهِ الحَسَناتَ و یَمحُو فیهِ السَّیِّئاتَ.
امام کاظم علیه السلام :رجب ماه بزرگى است که خداوند [پاداش] نیکى ها را در آن دو چندان و گناهان را پاک مى کند.

احادیث در مورد فضیلت ماه رجب

رسول اکرم (ص) درباره ماه رجب فرموده ‏اند:

«رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در حرمت و فضیلت‏ به پایه آن نمی ‏رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است، آگاه باشید که رجب ماه پروردگار است و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است و اگر کسی در ماه رجب حتی یک روز روزه بدارد خدا را از خود خشنود ساخته و خشم الهی از او دور می‏گردد.»

همچنین بخوانید : عکس نوشته و متن تبریک ماه رجب

—————————————–

حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) فرمودند: هر کس در ماه رجب صدقه بدهد، خداوند روز قیامت در بهشت او را به ثوابی گرامی می‌دارد که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به خاطر بشری خطور نکرده است.

احادیث در مورد فضیلت ماه رجب

حدیث در مورد ماه رجب

از امام صادق (ع) نقل شده که حضرت محمد (ص) فرمود: رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است و رجب را «اصب» می‌گویند، زیرا که رحمت خداوند در این ماه بر امت من بسیار ریخته می‌شود، پس بسیار بگویید: استغفر الله و اسئله التوبه.

—————————————–

حسن بن علىّ بن فضال از حضرت امام رضا علیه السلام روایت کرده است که فرمود: هر کس روز اوّل ماه رجب را به اشتیاق ثواب و پاداش الهى روزه بگیرد، بهشت‏ بر او واجب گردد؛ و هر کس یک روز در وسط ماه رجب روزه بگیرد در مثل ربیعه‏ و مضر (که دو طایفه پرجمعیّت بودند) شفاعت کند؛ و هر کس یک روز در آخر آن روزه بگیرد، خداوند او را از اهل بهشت قرار داده و شفاعت او را در مورد پدر، مادر، پسر، دختر، خواهر، برادر، عمّه، عمو، خاله، دائى، آشنایان و همسایگانش بپذیرد گرچه در میان آنان کسى باشد که سزاوار دوزخ است.

احادیث در مورد فضیلت ماه رجب

از حضرت امام جواد (ع) روایت شده است که آن حضرت فرمود: در رجب شبی است که برای مردم از هرچه آفتاب بر آن تابیده بهتر است و آن شب بیست و هفتم این ماه است که فردای آن روز بعثت پیامبر روی داد و به جای آوردن اعمال ویژه آن پاداش برابر شصت سال عبادت دارد.

نظرات