یک ترفند ساده برای خوابیدن راحت و بدون استرس

0

خبرینا | این روزها با توجه به گسترش استفاده از گوشی های هوشمند و همچنین شبکه های اجتماعی داشتن خواب راحت برای خیلی افراد تبدیل به آرزو شده است. خیلی ها قبل از خواب صفحات گوشی هوشمند خود را بالا و پایین می کنند و همین ناخواسته بر روی خوابشان تاثیر منفی می گذارد.

راحت خوابیدن

ترفند ساده و قدیمی برای خواب راحت و سریع

یک ترفند ساده و قدیمی  برای خوابیدن راحت

به گزارش خبرینا و به نقل از همشهری آنلاین؛ این‌که همه‌گیری کرونا تأثیر بدی روی خواب گذاشته است، چیزی نیست که پوشیده باشد. در این میان بسیاری به دنبال راه‌حل‌های ساده‌ای مثل نوشیدن دمنوش‌های آرام‌بخش، چای یا امتحان کردن تشک جدید بوده‌اند. اما موثرترین کارها می‌تواند ساده‌ترینشان باشد: مطالعه قبل از خواب.

مطالعه پیش از خواب استرس را کاهش می‌دهد

جنیفر کاونگ، کارشناس روانشناسی در مرکز خدمات اجتماعی مارکام در اونتاریوی کانادا و متخصص خواب و بی‌خوابی می‌گوید: «بیداری حواس ناشی از استرس، خوابیدن را برای ما مشکل کرده است. با کتاب خواندن پیش از خواب آرامش ایجاد می‌شود که به آرام شدن تنفس، کم شدن فشار خون و آرام شدن ضربان قلب کمک می‌کند.»

محققان در دانشگاه ساسکس گزارش داده‌اند که ۶ دقیقه مطالعه پیش از خواب می‌تواند استرس را تا ۶۸ درصد کاهش دهد. کاونگ می‌گوید: «آرامشی که کتاب خواندن قبل از خواب ایجاد می‌کند، فشارهای روزانه را از بین می‌برد و به ذهن شما می‌گوید آرام باشد و بر چیزی که می‌خوانید تمرکز کند.»

از صفحه گوشی دور می‌شوید!

نگاه کردن به ویدیوها در صفحه‌های مجازی و جست‌وجو در اینترنت در حالی که در تختخواب هستید، آسیب‌زا به نظر می‌رسد، اما می‌تواند ناشی از الگوی ناسازگار خواب باشد. قرار گرفتن در معرض نور آبی صفحه گوشی، تولید ملاتونین را در بدن متوقف می‌کند که نقش اصلی در خواب سالم دارد. حتی ممکن است در طولانی مدت به مشکلات دیگری مثل افسردگی، دیابت یا بیماری‌های قلبی منجر شود.
اگر باید پیش از خواب سرگرم شوید، قدیمی‌ترین شکلش را امتحان کنید: کتاب

راحت خوابیدن

ترفند ساده و قدیمی برای خواب راحت و سریع با استفاده از خواندن کتاب

خواندن صفحه چاپی شما را از صفحه آبی مزاحم دور نگه می‌دارد و برخلاف تلفن‌های هوشمند حرکت چشمتان را در میان حروف سیاه چاپی محدود می‌کند؛ این امر باعث می‌شود فعالیت ذهنی کمتر و خواب بهتر و سالم‌تری داشته باشید.

مغز شما قوی‌تر می شود!

درست مثل بقیه بدن، مغز انسان هم نیاز به ورزش و سالم ماندن دارد و مطالعه پیش از خواب یکی از بهترین راه‌ها برای ورزش ذهن است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شده، نشان می‌دهد کسانی که در سنین بالاتر مطالعه می‌کنند، ۳۲ درصد کمتر از همسالانشان با کاهش توانایی‌های ذهنی روبه‌رو می‌شوند. (بیماری آلزایمر معمولا در کسانی رخ می‌دهد که فعالیت ذهنی محدودی دارند.)

مطالعه همچنین راهی است برای این‌که حافظه کوتاه‌مدتتان را تقویت کنید. زمانی که رمان می‌خوانید، مجبورید جزئیات کوچکی را درباره هر شخصیت و روند داستانی آنها را به خاطر بسپارید. هر بار که چیز جدیدی به داستان اضافه می‌شود، مغز شما پیوندهای جدیدی با اطلاعات قبلی برقرار می‌کند که باعث تقویت آن می‌شود.

نظرات